This is custom heading element

Onbekend maakt onbemind. Dat geldt niet het minst voor sommige investeringen in vastgoed, want heeft u al gehoord van investeren in hotelkamers? Het concept is al decennialang razend populair bij mensen met grote vermogens en beroemdheden, onder wie Bill Gates (baas van Microsoft), Donald Trump (één van de grootste vastgoedinvesteerders ter wereld) en Cristiano Ronaldo (topvoetballer van Real Madrid). Sinds kort hebben ook kleine vermogens hun weg naar het summum van beleggingsvastgoed gevonden.

Het concept van investeren in hotelkamers komt overgewaaid uit Amerika. Het wereldberoemde hotelconcern Marriott was trendsetter. Grote namen als Hilton en InterContinental volgden snel en zo is hotelkamers kopen sinds eind jaren negentig heel populair in de VS. In onze contreien zijn Accor en IGH, de grootste hotelketens van Europa, Radisson Blu en Holiday Inn erg vertrouwd met het te koop aanbieden van hotelkamers. Hotelkamers zijn een populair alternatief voor klassieke beleggingsproducten.

Vlamingen kunnen niet enkel in België investeren, maar ook daarbuiten. Holiday Inn Express Parijs is een perfect voorbeeld, hoe kleinere vermogens kunnn investeren in de meest toeristische stad in Europa.

This is custom heading element

Het hoge rendement van investeren in een hotel is onder meer te danken aan het dagelijks onderhoudvan het vastgoed. Daardoor behoudt het zeer lang zijn goede staat en dus zijn publiek. Een stabiel en goeddraaiend hotel focust op meerdere doelgroepen tijdens weekdagen en weekends: zakenmensen, toeristen, gezinnen met kinderen … Een degelijke managementovereenkomst met een sterk merk zoals ibis, Mercure, Radisson of gelijkaardig garandeert de professionaliteit van het hotel.

shutterstock_90571249

This is custom heading element

1. Beleggen in hotelkamers is zorgeloos

Wie gaat beleggen in een hotel, geeft al het werk uit handen aan een professionele uitbater. Particuliere beleggers hoeven dus niet, zoals bij klassiek vastgoed, panden persoonlijk te inspecteren. Het centraal beheer is in handen van een professioneel managementteam en problemen met wanbetalingen of huurschade zijn er bijgevolg nooit.

2. Hotelkamers kopen biedt zekerheid en veiligheid

Investeerders krijgen doorgaans een vast percentage van de winst van het volledige hotel, dus ook van het restaurant, de bar en de vergaderzalen. Meestal ligt dat percentage tussen de 75 en 90%. Bij de meeste hotelbeleggingen is er een poolsysteem: daarbij is het van geen enkel belang of uw kamer of die ernaast verhuurd wordt. Veel exploitanten betalen elk kwartaal een voorschot op de winst uit.

3. Investeren in een hotel biedt een hoog rendement op lange termijn

Het basisrendement van hotelkamers ligt hoger dan bij klassieke appartementen, winkels en kantoren (Bron: studie van ING Bank naar de verhandelbaarheid van hotelvastgoed, november 2007). Bij een goede exploitatie zijn op lange termijn hogere rendementen mogelijk. Klanten komen immers terug, het hotel bouwt een goede naam op en kan contracten afsluiten met lokale evenementen. Wie wil investeren in een hotel, heeft zijn geld doorgaans in tien tot dertien jaar terugverdiend.

shutterstock_168484700

4. Beleggen in hotelkamers biedt dezelfde voordelen als klassiek vastgoed

Wie eigenaar wordt van een hotelkamer, krijgt een notariële akte. Die verzekert dezelfde voordelen als bij klassiek residentieel vastgoed. Naast zekerheid – in tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen heeft u letterlijk iets in handen – gaat het dan vooral om de bescherming en het vertrouwen die u van uw persoonlijke notaris krijgt. Zo kan een hotelkamer worden vererfd, geschonken en gehypothekeerd en zijn constructies als vruchtgebruik / naakte eigendom mogelijk.

5. Eigenaars van hotelkamers betalen minder belastingen

Eigenaars van hotelkamers betalen minder belastingen, zowel als particulier als met een vennootschap. Wie leent om hotelkamers te kopen, kan dat tegen lage rentevoeten en geniet van aanzienlijke fiscale voordelen. Ten slotte ligt het rendement hoger door een relatief lage eigen inbreng. Zo creëert u een positief hefboomeffect op uw investering.

6. Investeren in een hotel brengt mooie momenten in het vooruitzicht

Wie ‘hotelkamer’ zegt, zegt ‘vakantie’. Dat geldt ook voor investeerders, en dus krijgen die extra voordelen. Wie bijvoorbeeld hotelkamers gaat kopen van het ibis Styles Chateau de la Lesse mag tot 30 dagen per jaar tegen een kortingstarief genieten van het hotel en alle faciliteiten ervan. Andere aanbieders goochelen dan weer met serieuze kortingen voor verblijven in zusterhotels.

shutterstock_968298

7. Ook topondernemers en grote vermogens beleggen in hotels

Bill Gates, boegbeeld van Microsoft en in 2014 opnieuw de rijkste man ter wereld, investeerde met zijn investeringsmaatschappij Cascade onder meer in de beroemde Four Seasons-hotelketen. “Ik heb een groot vertrouwen in hotelvastgoed”, zegt hij. “Hotels worden professioneel gerund en zijn drukbezet, wat ze een geweldige investering maakt.”

8. Hotelkamers kopen beschermt u tegen de inflatie

Eenvoudig gesteld betekent inflatie dat de prijzen stijgen. Dat is nadelig voor de consument, want de koopkracht daalt. Omdat ook de rentevoeten van heel wat spaarboekjes niet eens boven de 0,7% uitstijgen (Bron: Spaargids.be, 2 april 2020), betekent dat dat veel Belgische spaarders feitelijk armer worden. Hotelvastgoed kan daarvoor een oplossing bieden. De huurprijzen van hotelkamers evolueren immers mee met het inflatiepeil. De exploitant kan de kamerprijzen direct veranderen.

9. Huuropbrengsten blijven stijgen

Onderzoek van de Hotel Price Index, een internationale benchmark, wees uit dat de verhuurprijzenvan hotelkamers de komende jaren zullen stijgen. In 2007 kostte een gemiddelde hotelkamer in België 100,05 euro per nacht, eind 2013 was dat 115,05 euro (Bron: Trivago Hotelprijsindex). Bovendien kostte de gemiddelde hotelovernachting in Europa vorig jaar 121 euro. Daarmee staat België op de elfde plaats op 24 landen. Dat wijst op een mooi potentieel voor stijgende opbrengsten in de komende jaren.

shutterstock_60564781

10. Beleggen in hotelkamers genereert hoge meerwaardes

In 1994 kostte een modale Belgische hotelkamer 115.335 euro, terwijl dat in 2006 opgelopen was tot 181.015 euro. Dat is een meerwaarde van 56,9 %. Bovendien zijn Belgische hotelkamers ondergewaardeerd in vergelijking met het Europese gemiddelde. Anno 2014 kostte een gemiddelde Europese hotelkamer 252.000 euro, terwijl dat in België 183.000 euro is (bron: Hotel Valuation Index, HVS 2013). Belgische hotelkamers bewezen al een mooie meerwaarde te kunnen realiseren en voor de komende jaren kan een sterke inhaalbeweging een aantrekkelijk meerwaardepotentieel blootleggen.

11. Makkelijk door te verkopen

Indien u uit een hotelbelegging wil stappen, zijn er verschillende eenvoudige mogelijkheden om hotelkamers door te verkopen. Eigenaars kunnen, uiteraard, zelf de verkoopprijs bepalen. Eén gouden regel: net zoals bij ander vastgoed is investeren in een hotel een investering op middenlange of lange termijn. Wanneer u een horizon van ideaal tien jaar voor ogen hebt, doet u een goede zaak.

shutterstock_150086057

Privacy Preference Center