This is custom heading element

This is custom heading element

De markt van de hotelinvesteringen beleeft een hoogconjunctuur. Een mooi voorbeeld: het voormalige hoofdkwartier van Scotland Yard in Londen is vanaf 2017 een vijfsterrenhotel. Projectontwikkelaar Galliard Homes heeft de historische site voor liefst 150 miljoen euro verkocht aan de LuLu Group uit Abu Dhabi. Exotisch kapitaal is in de grote Europese steden op zoek naar omvangrijke investeringsobjecten en -projecten.

Het Europese hotelvastgoed profiteert van de huidige lage rente op spaarboekjes. Meer nog: hotelvastgoed overtreft de andere vastgoedsegmenten. Ook in eigen land pieken de investeringen. Vorig jaar was al een zeer degelijk investeringsjaar, en: “We verwachten dat 2015 een recordjaar wordt”, zegt Thomas Robet van CBRE. “De verklaring voor het succes? De zoektocht naar rendement. Gezien de grote interesse in vastgoed kijken investeerders ook naar de minder klassieke vastgoedvormen, waaronder hotelkamers.”

This is custom heading element

De rendementen in grote steden zoals Londen en Parijs staan onder druk: de vraag is groot en de instapprijzen zijn hoog. “Investeerders verbreden dus hun horizon”, zegt Robet. “Zo komen ook de zogenaamde secundaire markten als België in beeld. Brussel is de logische eerste halte, maar ook Antwerpen, Gent, Brugge en Luik doen het goed.” In alle steden pieken de toerismecijfers. Tussen 2009 en 2014 steeg het aantal overnachtingen in België met 14,5 procent.

Een bijkomend argument voor wie wil investeren in hotelkamers, is dat de hotelbranche al enkele jaren goed boert. Ook voor kleinere hotels is er volgens CBRE interesse. Die zijn niet zozeer in trek bij buitenlands grootkapitaal, maar wel bij binnen- en buitenlandse private investeerders en familiale vermogens. “Hotelvastgoed is opnieuw sexy”, zegt Peter Geurden, oprichter en CEO van Different Hotels.

This is custom heading element

Heeft hotelvastgoed, naast het aantrekkelijke huurrendement, nog troeven? “Ja”, zegt onafhankelijk beleggingsadviseur Patrick De Peuter. “Een goed beheerd hotel op een interessante locatie zal in waarde stijgen. Bij bijvoorbeeld kantoorvastgoed is dat minder vanzelfsprekend. Bereikbaarheid en visibiliteit zijn heel belangrijk. In het beste geval vind je meerdere redenen om op een bepaalde locatie op hotel te gaan. Goed om weten is ook dat de Belgische bezettingscijfers in volle crisis niet gekelderd zijn.”

Investeren in hotelvastgoed is in België vaak verbonden aan een managementcontract. De inkomstenstroom is in dat geval afhankelijk van de resultaten van het hotel. Een professionele uitbater met een sterke marketingmachine helpt dus om investeerders te overtuigen. Het grote voordeel van het systeem is de continuïteit van de uitbating: een individuele eigenaar kan nooit beslissen om plots zijn eigen weg te gaan.

“Er is inderdaad een conjunctuurrisico, maar je moet dat ook niet overdrijven”, zegt De Peuter. “Met een sterk merk en een management met een mooi palmares draait een hotel ook in zwakkere economische periodes.” En wat met de concurrentie van nieuwe spelers als Airbnb? “Als het vasthoudt aan zijn oorspronkelijke concept – particulieren die een woning ter beschikking stellen -, is dat geen probleem voor de hotelsector”, zegt De Peuter. “Maar ook bij een particuliere verhuring moeten er regels zijn.”

This is custom heading element

  • De grote steden staan onder druk, en dus komen secundaire markten als België in beeld
  • Hotelvastgoed is ook toegankelijk voor individuele beleggers en kleine vermogens

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Preference Center