* De komst van de nieuwe snelweg A11 tussen Brugge
en Westkapelle genereert nu al meer private investeringen
* De aanleg van de snelweg kadert in de bredere
opwaardering van het kustgebied en de havenuitbreiding
* Vastgoedontwikkelaars voelen de eerste impact
en verwachten dat de prijzen binnenkort zullen stijgen
De komst van de nieuwe snelweg A11, die de N31 in Brugge en de N49 in Westkapelle met elkaar verbindt, genereert nu al verschillende private investeringen. Dat blijkt uit een eerste onderzoek van de West-Vlaamse vastgoedontwikkelaar Creadomus, die onder meer het project Seaport heeft. Creadomus voelt de eerste gevolgen van de opwaardering van de regio en verwacht dat de vastgoedprijzen in en rond Zeebrugge binnenkort zullen stijgen.
“Als vastgoedontwikkelaar zijn we uiteraard in de wolken met de ontwikkeling en ontsluiting van het gebied”, zegt Stephan Vandendaele, projectmedewerker van Creadomus. “We merken dat heel wat investeerders niets dan voordelen zien in de nieuwe autosnelweg. Die moet het havengebied rond Zeebrugge beter bereikbaar maken en de leefbaarheid en woonkwaliteit van de regio verbeteren.”
Goed voor de regio, goed voor Vlaanderen
De werken aan de A11 zijn gestart in het voorjaar van vorig jaar en duren wellicht tot eind 2017. De snelweg wordt twaalf kilometer lang en creëert een vlotte verbinding tussen Zeebrugge en het binnenland. De Vlaamse overheid zag de nood aan een nieuwe snelweg al langer in. De zeehaven aan Zeebrugge groeit in sneltempo en de huidige verbindingsweg tussen de N31 en de N49 is niet ideaal om het zware vrachtverkeer te verwerken.
“De komst van de A11 is niet alleen goed nieuws voor de ontsluiting van de haven, maar ook voor de lokale mobiliteit van de hele oostkust”, zei havenvoorzitter Joachim Coens eerder al. “De teneur is dus zeker positief, en we verwachten nieuwe investeringen aan te trekken. Binnen enkele jaren is de regio niet langer een streek die een beetje verstopt ligt in West-Vlaanderen, maar een topregio.”
Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer, verhoogt de plaatselijke verkeersveiligheid en kan de haven van Zeebrugge verder groeien. Dat is ook belangrijk voor de algemene economische ontwikkeling van Vlaanderen. Met een kostprijs van ongeveer 770 miljoen euro wordt de A11 trouwens de duurste snelweg van Vlaanderen. Nergens anders investeert de overheid zo veel in ontsluiting en infrastructuur.
“Er komen ook heel wat tunnels, fietspaden, bruggen en geluidswerende voorzieningen”, zegt Vandendaele. “Dat maakt de nieuwe plaatselijke verbindingen tussen de polderdorpen erg aangenaam voor automobilisten en fietsers. Ook het toeristische verkeer van en naar de kust zal vlotter verlopen. Wie bijvoorbeeld naar Knokke wil, hoeft dankzij de A11 niet langer langs de lokale wegen tussen Brugge, Dudzele, Lissewege en Westkapelle.”
In het spoor van Knokke en Nieuwpoort
Creadomus verwacht dat de vastgoedprijzen in de omgeving een hoge vlucht nemen in de nabije toekomst. Momenteel liggen die relatief laag in vergelijking met andere kustgemeenten. “We verwachten voor Zeebrugge een evolutie zoals Knokke die in de jaren 1970 en Nieuwpoort in de jaren 1990 gekend heeft”, legt Vandendaele uit. “Onder impuls van het opkomende massatoerisme schoten de appartementsgebouwen en vakantieresidenties er toen als paddenstoelen uit de grond. Vandaag is vastgoed er quasi onbetaalbaar geworden.”
Meer en meer investeerders richten zich dan ook tot Zeebrugge. Een bijkomende troef daar is de geplande uitbreiding van de haven. De op Antwerpen na grootste haven van België ondergaat momenteel een zeewaartse expansie die tegen 2022 klaar moet zijn. “De haven is de snelst groeiende van Europa”, zegt Vandendaele. “Ook dat opent vanzelfsprekend deuren voor projectontwikkelaars.”
“Zeebrugge zal de komende jaren erg interessant worden, en dus is dit hét moment om te investeren”, liet burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) van Brugge onlangs optekenen. “Concreet mikken we onder andere op gezinnen met kinderen die aan de kust willen wonen en een mix van actie en rust willen. Het is belangrijk om de gemoedelijke sfeer te bewaren, maar tegelijk is wat extra peper nodig. We hebben bijvoorbeeld een gericht evenementenbeleid.”
Ook Creadomus heeft de trein uiteraard niet gemist. Met het project SeaPort Residenties in het centrum, vlak bij de jachthaven, mikt de ontwikkelaar zowel op tweedeverblijvers als op permanente bewoners.
Datum: 18 juni 2015
Gerelateerde blogartikels:
15 tips voor wie wil investeren in vastgoed