Een snelwegknooppunt bij nacht met meerdere rijstroken en verhoogde snelwegen, verlicht door stadslichten en met lichtstrepen van passerende voertuigen.
Een druk snelwegknooppunt bij nacht in Vlaanderen, waar het gebrek aan routehotels opvallend is.

Terwijl heel wat landgenoten op weg zijn naar het zuiden en onderweg overnachten in hotels langs de snelweg, valt op dat in Vlaanderen amper routehotels te vinden zijn. Buurland Frankrijk telt er dan weer heel wat, en die zijn vaak erg succesvol. De weinige Vlaamse overnachtingshotels kunnen dan ook het goede voorbeeld geven.

De zomer is de periode bij uitstek waarin landgenoten massaal naar het zonnige zuiden rijden om er hun vakantie door te brengen. Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië: het aantal bestemmingen is net zo divers als het publiek dat over de grenzen trekt. Om toeristische steden aan de Middellandse Zee te bereiken, delen heel wat automobilisten hun route op in twee of meerdere delen. Om de urenlange rit draaglijker te maken en goed uitgerust achter het stuur te kruipen, overnachten ze in speciaal daarvoor voorziene hotels langs de snelweg.

Frankrijk, dat niet alleen een vakantie- maar ook een transitland is, heeft dat goed begrepen en zet volop in op comfort langs de snelwegen. Langs de bekende Route du Soleil, de snelweg tussen Parijs en Marseille die gevormd wordt door de A6 en de A7, liggen heel wat overnachtingshotels die zich specifiek richten tot automobilisten en, in mindere mate, vrachtwagenchauffeurs. Dijon, Dardilly, Beaune, Mâcon, Villefranche en Lyon zijn slechts enkele voorbeelden.

Dure centrumtarieven vermijden
In Vlaanderen is de situatie helemaal anders. Verrassend genoeg zijn langs de snelwegen in onze contreien quasi geen routehotels te vinden. Volgens LangsDeSnelweg.eu, een toonaangevende website die een overzicht biedt van de tankstations, wegrestaurants en routehotels in Europa, telt heel Vlaanderen slechts een handvol snelweghotels. De meest bekende zijn de Van der Valk-hotels langs de E40 in Drongen, Oostkamp en Diegem, het Van der Valk langs de E17 in Nazareth en het ibis langs de E40 in Leuven.

Ter vergelijking: in Wallonië bevinden zich veel meer routehotels. Net als in Frankrijk kennen ze dankzij hun goede ligging vlak bij (toeristische) steden en faciliteiten voor bedrijven hoge bezettingsgraden. Steeds meer ondernemingen zijn op zoek naar gunstig gelegen seminarieruimtes, terwijl toeristen ze gebruiken als uitvalsbasis voor hun citytrip. In Vlaanderen zijn de routehotels vlak bij Brugge, Gent en Brussel ideaal voor citytrippers die de dure centrumtarieven niet willen betalen.

Buiten toeristisch seizoen
België ligt in het hart van Europa en is met zijn historische steden, toonaangevende bedrijven en politieke instellingen een geliefde bestemming voor zowel toeristen als zakenreizigers. En hoewel ons land eerder klein is, is het voor beide groepen én transportbedrijven ook wat Frankrijk vooral voor toeristen is: een transitland. Langs onze snelwegen liggen dus nog heel wat mogelijkheden, en slimme ondernemers hebben dat ongetwijfeld begrepen.

Tip: Een routhotel dat nu in uitverkoop is, ligt momenteel dichtbij Brugge.

Ook buiten het toeristische seizoen tonen routehotels zich trouwens rendabel. Zakenreizigers en vrachtwagenchauffeurs passeren het hele jaar door, maar nog belangrijker is de precieze ligging en ontsluiting van het achterland. Onderzoek heeft uitgewezen dat hotels zeer rendabel blijken in zones waar meer dan 20.000 voertuigen per dag passeren. Op de belangrijkste Vlaamse verkeersassen is dat zelfs buiten de vakantieperiodes het geval.

Primaire behoeften
Ten slotte zijn routehotels, en bij uitbreiding alle faciliteiten langs de weg, voor veel bestuurders erg belangrijk omdat ze voldoen aan primaire behoeften als eten, drinken, slapen en rusten. Niet voor niets heeft de Vlaamse overheid het label ‘Kwaliteitsparkings’ in het leven geroepen, een keurmerk dat aangeeft hoe het gesteld is met de autosnelwegparkings in Vlaanderen. Onafhankelijke inspecteurs controleren de parkings vier keer per jaar op netheid, toegankelijkheid, veiligheid, bewegwijzering en bediening. Een soortgelijke benadering voor overnachtingshotels zou de kwaliteit ervan, en dus het comfort voor de weggebruiker, alleen maar ten goede komen.

Datum: 13 augustus 2015

Gerelateerde blogartikels:

Kusttoerisme profiteert van zonnige paasvakantie

Komst van A11 nu al goed nieuws voor vastgoedontwikkelaars

Nieuw ibis Budget-hotel naast E40 in Jabbeke

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Preference Center